دسته‌ها
تعلیم سخنگویی

نکات مهم به هنگام آموزش سخنگویی طوطی ها

هنگام آموزش سخنگویی طوطی ها

اگر به پرنده های زینتی و سخنگو علاقه دارید و می خواهید یکی از اونا رو در منزل پرورش بدهید، قبل از اقدام به این عمل نکات زیر را در نظر بگیرید.

بهترین پرنده برای آموزش سخنگویی

پرنده های مختلفی توان تقلید صدا و سوت زدن رو دارند. عروس هلندی، مرغ عشق، مرغ مینا، کاسکو، کاکادو، طوطی ملنگو، طوطی آمازون ، طوطی برزیلی و … از جمله پرنده های با استعداد و باهوش می باشند که می توان با تکرار به آنها حرف زدن و گفتن برخی از کلمات و جملات را یاد داد. بهترین پرنده برای آموزش سخنگویی، طوطی خاکستری و یا همان کاسکو می باشد که قیمت بیشتری هم نسبت به بقیه دارد. کاسکوی ماده و نر هر دو استعداد خوبی در حرف زدن و تقلید صدا دارند. اما برخی از پرنده ها، جنس ماده استعداد سخنگویی جالبی ندارند. عروس هلندی ها نمونه ای بارز از این پرنده ها می باشد. لذا باید بدانید که به جز کاسکو بهتر است که دیگر پرنده های انتخابی از جنس نر باشند.

نکته بسیار مهم اینکه نباید پرنده بالغ شده باشد. چون بعد از بلوغ آموزش سخنگویی طوطی ها کار بسیار دشوار تقریبا نشدنی هستش. پرورش دهنده باید جوجه ها را از ابتدا بزرگ کند تا بین او و پرنده ارتباط عاطفی برقرار شود و همچنین جوجه ها سرعت یادگیری بهتری دارند.

بهتر است که پرنده مد نظر بدون جفت باشد. در غیر اینصورت او بیشتر توجهش و وقتش را صرف جفت خود و ابراز علاقه به او می کند.

رمز موفقیت در این راه فقط تکرار و صبر می باشد. صاحب پرنده باید کلمات را به طور مکرر در مقابل پرنده تکرار کند. هر کلمه باید حداقل 30 بار پشت سر هم و در طول روز چندین بار در حضور پرنده تکرار شوند تا او بتواند آنها را به حافظه خود بسپارد.

حنجره طوطی ها برای سخنگو شدن باید بطور کامل رشد کرده باشد.

کلمات باید واضح و با صدای بلند و و رسا تکرار شوند. در نظر پرنده های سخنگو، سلام یک زن با سلام یک مرد دو کلمه کاملا متفاوت می باشند. لذا باید فقط یه نفر به پرنده آموزش سخن گفتن را یاد دهد. طوطی ها صدای نرم و ظریف را بسیار بهتر از صداهای خشن و زمخت درک و تقلید می کنند. اگر آموزش دهنده طوطی یک زن باشد، صدای طوطی واضحتر و ملیحتر خواهد بود.

تکرار هر کلمه باید همانند تکرار قبلی باشد. همان لحن همان بلندی و همان طنین.

می بایست پرورش دهنده یک روال ثابت در پیش گیرد تا پرنده گیج نشود. در ابتدا کلمات ساده و نهایتا دو بخش همچون سلام، خوبی ،بیا و … رو به طوطی یاد دهید. یادگیری اولین کلمه بسیار زمان بر و سخت است ولی بعد از آن طوطی با سرعت بالایی حتی قادر به گفتن جملات می شود. زمانی که هوا تاریک میشود، طوطی ها گیرایی خیلی بهتری دارند. لذا در این ساعات اقدام به تکرار حرف در مقابل قفس او نمایید.

فراموش نکنید که طوطی ها می توانند صداهای سوت و جیغ و بوق، زنگ ها و فریاد ها را هم تقلید کنند. پس اگر نمی خواهید پرنده شما به صورت خود به خود صدای دلخراش تقلید کند، محیط نگه داری او را باید به دور از این صداها باشد.

باید دقت داشته باشید که خوراک پرنده به اندازه کافی مقوی و مغذی باشد تا او دچار سوء تغذیه نگردد. پرورش دهنده باید وقت زیادی به پرنده خود اختصاص دهد و به حرکات و صداهای او واکنش نشان دهد. طوطی ها و دیگر پرندگان سخنگو به شدت اجتماعی هستند و خیلی زود با انسان ها اخت می گیرند. لذا با رعایت نکات گفته شده به راحتی می توانید طوطی خود را سخنگو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.