دسته‌ها
تصاویر

اطلاعات جالب برای علاقه مندان به طوطی

طوطی : طوطی ها پرندگانی از راسته طوطی سانان هستند که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کره زمین زندگی می کنند. تنوع طوطی ها در آمریکای جنوبی و مناطق استرالزی بسیار بیشتر از سایر نقاط کره زمین است. طوطی ها جزء پرندگان باهوش محسوب می شوند و قادر هستند که صدای انسان را تقلید کنند. علی رغم این که این پرنده قادر به درک مطالبی که تقلید می کند نیست ولی با این حال گاها مشاهده می شود که از کلمات در موقعیت های مناسب استفاده می کند.
این پرندگان عموما سبزرنگ هستند هر چند که بعضا دارای رنگ های دیگری نیز می باشند. از انواع نژادهای طوطی مناسب برای نگهداری در منزل می توان به طوطی های خاکستری آفریقایی یا کاسکو ، طوطی های آمازون ، طوطی های باجریگار ، طوطی های کانور ، طوطی های اکلکتوس ، مرغ عشق یا طوطی برزیلی ، طوطی های ماکائو یا آرا ، طوطی های پرونلت استرالیایی ، طوطی پاینس و پاراکیت کونک و طوطی های اسکندر اشاره کرد.

 

دانسته های در مورد طوطی
دانسته های در مورد طوطی

نژاد طوطی اسکندر

در ایران پرورش طوطی های گونه اسکندر متداول است. طوطی های بزرگ اسکندر معروف به شاه طوطی و طوطی های کوچک اسکندر معروف به ملنگو هستند. پرورش طوطی های اسکندر از 3 هزار سال پیش در هندوستان رواج داشه است. این طوطی ها در کشورهای اطراف ایران در هندوستان و پاکستان زندگی می کنند و به دلیل اینکه خرید و فروش و صادرات این پرندگان کشورهای یاد شده ممنوع می باشد ، از طریق مرزهای شرقی ایران به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.
جیره غذایی طوطی ها در محیط های زندگی طبیعی را مواد غذایی همچون دانه ها ، جوانه برگ ها ، انواع میوه ها ، گل ها و آجیل تشکیل می دهد. برای جلوگیری از کندی رشد پرنده و ایجاد سایر مشکلات مانند رشد پرها و منقار یا مشکلات بینایی باید این تنوع غذایی در نگهداری طوطی در خانه نیز رعایت شود. جیره غذایی این پرنده در هنگام پرورش در خانه و منزل را مواد غذایی همچون دانه ها ، پلت ها و انواع میوه جات ، سبزیجات و گل ها تشکیل می دهد. فرمول بهینه برای تغذیه طوطی اسکندر استفاده از 25 درصد دانه ، 50 درصد پلت و 25 درصد مواد غذایی دیگر است.

تاثیر تغذیه در طوطی ها

از عوامل تغذیه ای که میل طوطی ها به جفت گیری و تولید مثل را افرایش می دهد استفاده از پروتئین های حیوانی است. در زندگی طبیعی ، طوطی ها پروتئین حیوانی مورد نیاز برای جفت گیری را از حشرات تامین می کنند. در پرورش و نگهداری این پرنده در خانه می توان از تخم مرغ آب پز یا گوشت برای افزایش میل جفتگیری طوطی ها استفاده کرد. نکته قابل توجه در تامین پروتئین مورد نیاز طوطی های اسکندر برای جفت گیری و تولید مثل این است که این پرنده ها رغبتی به خوردن تخم مرغ و گوشت نشان نمی دهند و به همین دلیل باید از ترکیب تخم مرغ با دانه های گیاهی یا نان سبوس استفاده کنید.
برای تعیین جنسیت طوطی های بالغ می توان از رنگ حقه دور گردن استفاده کرد. رنگ حلقه دور گردن در جنس نر این پرنده در سن 18 تا 30 ماهگی تکمیل می شود. جوجه های نر و ماده طوطی های اسکندر از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند به همین دلیل از این شیوه برای تعیین جنسیت جوجه طوطی های اسکندر نمی توان استفاده کرد.
اگر شما نیز جزء پرورش دهندگان طوطی هستید باید اطلاعات کافی در زمینه بیماری های طوطی و علائم آن ها داشته باشید. زیرا با دانستن علائم بیماری های این پرنده به راحتی قادر خواهید بود که بیمار بودن پرنده را تشخیص داده و آن را سریعا به دامپزشک نشان دهید. در جدول زیر به برخی از بیماری های طوطی اشاره شده است.

همچنین بخوانید :
اصطلاحات کبوتر بازی بخش پنجم

بیماری طوطی ها اثرات علائم

  1. Proventricular Dilatation اختلال در فیزیولوژی بدن تغییر حالت مدفوع ، کاهش وزن ، استفراغ و تورم
  2. Psittacosis تب مشکلات تنفسی ، عفونت ، ملتهب شدن چشم و مرطوب شدن مدفوع
  3. Psittacine Beak and Feather Disease درگیر کردن منقار ، پر و سیستم ایمنی پرنده ریختن یا رشد غیر طبیعی پرها و بروز اختلالات در منقار
  4. Polyomavirus اختلال و رشد غیرطبیعی در پرهای پروازی بزرگ شدن شکم ، از دست دادن اشتها ، فلج و اسهال
  5. Candida اختلال در سیستم گوارشی ضایعات در دهان و گلو ، استفراغ و از دست دادن اشتها

 

طول مدت جوجه کشی از انواع طوطی بین 18 تا 28 روز است. دمای مناسب برای مرحله ستر جوجه کشی این پرنده 37.5 درجه سانتی گراد و دمای مناسب برای مرحله هچر 37.2 درجه سانتی گراد است. رطوبت مطلوب جوجه کشی از این پرنده نیز 58 تا 63 درصد است. با توجه به گران بودن طوطی و تخم های نطفه دار آن ، جوجه کشی از این پرنده بسیار حساس می باشد زیرا از دست رفتن تخم های نطفه دار در حین جوجه کشی می تواند موجب وارد شدن ضرر و زیان فراوانی به پرورش دهنده بشود. به همین دلیل استفاده از دستگاه جوجه کشی با راندمان بالا و مناسب برای جوجه کشی از این پرنده توصیه می شود.

 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای مخصوص جوجه کشی از پرندگان زینتی ( طوطی ، طاووس و … )

دستگاه جوجه کشی حرفه ای برای پرندگان زینتی

 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.