دسته‌ها
تصاویر

آموزش حرف زدن به عروس هلندی

یکی از بهترین مزایای داشتن عروس هلندی این است که احتمال دارد پرنده به یک سخنگوی با استعداد تبدیل شود. با اینکه بسیاری از عروس‌های هلندی حرف زدن را می‌آموزند، اما هیچ تضمینی در این رابطه وجود ندارد. راهکارهای زیر به منظور آموزش حرف زدن به عروس هلندی بیان می شوند، اما لطفا اگر پرنده هیچوقت حرف نزد، از او ناامید نشوید.

به خاطر داشته باشید که زبان، وسیله ای است که انسان‌ها و حیوانات برای برقراری ارتباط با دیگران از آن استفاده می‌کنند. بیشتر جوجه‌ها زبان پدر و مادرشان را می‌آموزند چرا که با استفاده از آن می‌توانند با والدین و دسته خود ارتباط برقرار کنند. عروس هلندی که توسط انسان‌ها بزرگ شده، ممکن است صداهایی را که دوستان انسانش می سازند، تقلید کند. اما اگر یک عروس هلندی دیگر هم داشته باشید، آن دو ممکن است مصاحبت با یکدیگر را سرگرم کننده‌تر از یادگیری زبان شما بیابند.

بیشتر متخصصین معتقدند بهترین زمان آموزش حرف زدن به عروس هلندی، از زمان ترک لانه تا اولین سالگرد تولد او است. احتمال اینکه یک عروس هلندی بالغ حرف زدن را بیاموزد، خیلی کمتر از احتمال یادگیری زبان توسط یک پرنده جوان است. احتمال حرف زدن جنس نر بیشتر است. اما ما چند ماده پر حرف هم دیده‌ایم.

راهکارهای حرف زدن

تلاش برای سخنگو کردن یک عروس هلندی تنها، ثمر بخش‌تر از تلاش برای سخنگو کردن یک جفت از آن‌ها است. پرندگانی که به صورت جفتی یا گروهی نگهداری می‌شوند، به جای صاحبشان، با هم نوعان خود ارتباط برقرار می‌کنند. بر اساس همین استدلال، اگر می‌خواهید پرنده حرف زدن بیاموزد، اسباب بازی‌هایی که روی آنها آینه قرار دارد در اختیار پرنده نگذارید. چرا که پرنده تصور می‌کند تصویر خودش یک دوست است که می‌تواند با او ارتباط تنگاتنگ برقرار کند.

با پرنده‌های جوان شروع کنید. هر چه پرنده جوان‌تر باشد، احتمال حرف زدن و تقلید کارهای انسان در او بیشتر می‌شود.

بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌خواهید پرنده حرف زدن بیاموزد، سوت زدن را به او یاد ندهید. یادگیری سوت زدن آسان‌تر از یادگیری حرف زدن است و وقتی پرنده سوت زدن را یاد گرفت، احتمالا دیگر حرف زدن را یاد نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید پرنده سوت زدن یاد بگیرد، مطمئن شوید کسی که سوت زدن را به او می آموزد در این کار مهارت دارد، تا در پایان از نتیجه کار راضی باشید. در غیر این صورت پرنده با صدایی کر کننده یک ملودی را بارها و بارها تقلید می‌کند.

حرف زدن عروس هلندی

با یک عبارت شروع کنید. این عبارت باید ساده و کوتاه باشد. مثل نام خود پرنده. عبارت را با لحنی آرام و واضح تکرار کنید تا پرنده بتواند آن را بیاموزد. بعضی افراد می‌خواهند عبارات را سریع برای پرنده تکرار کنند و در آخر کار وقتی می‌بینند پرنده به جای کلمه یک سری آوای مبهم و درهم که قابل فهم نیستند از حنجره‌اش خارج می‌کند، ناامید می‌شوند. عبارت منتخب را با تاکید و علاقه بیان کنید. پرنده‌ها نمایش را دوست دارند و وقتی واژه‌ها با تاکید بیان می‌شوند، به نظر می‌آید بهتر آن‌ها را یاد می‌گیرند. به همین خاطر است که بعضی از آن‌ها حرف‌های رکیک را خیلی سریع یاد می‌گیرند!

سعی کنید از عباراتی استفاده کنید که بتوانید در شرایط خاص از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، هر روز که روکش قفس پرنده را کنار می‌زنید به او «سلام» و «صبح بخیر» بگویید. وقتی می‌خواهید از اتاق خارج شوید بگویید «خداحافظ» یا وقتی می‌خواهید به او غذا بدهید بگویید «غذا می‌خوری؟» احتمال یادگیری عباراتی که شما و خانواده در برخورد با پرنده زیاد استفاده می‌کنید، توسط او بالا است. هر چه عبارتی که پرنده می‌شنود برایش جذاب‌تر باشد، احتمال اینکه روزی آن را یاد بگیرد بالاتر می‌رود. کلمات را تغییر ندهید. اگر به پرنده با کلمه خاصی صبح به خیر می‌گویید، در روز بعد آن را به کلمه دیگری تغییر ندهید.

جلسات تمرین را کوتاه برگزار کنید. پرورش دهندگان زمانی بین ده تا پانزده دقیقه را پیشنهاد می‌کنند.

پرنده را در محیطی ساکت آموزش دهید. تصور کنید چقدر سخت است که وقتی تلویزیون یا رادیو روشن است، بخواهید به حرف‌های یک نفر گوش کنید. شنیدن حرف‌های طرف مقابل در این شرایط سخت خواهد بود. مگر نه؟ اگر بخواهید پرنده را در همهمه تعلیم دهید، عروس هلندی صدای شما را نمی‌شنود و در نهایت نتیجه دلخواهتان را به دست نمی‌آورید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که پرنده باید در زندگی روزمره اعضای خانواده حضور داشته باشد تا احساس تنهایی نکند. به یاد داشته باشید که پرنده برای اینکه حرف زدن را آغاز کند، باید محیط اطراف را امن بیابد.

در برابر حیوان خانگی خود صبور باشید. اگر احساس کلافگی می‌کنید جلسات تمرین را متوقف کنید. پرنده ناراحت بودن شما را تشخیص می‌دهد و خودش نیز ناراحت می‌شود. این چیزی نیست که شما و عروس هلندی‌تان بخواهید. سعی کنید سر حال به نظر بیایید. زیاد لبخند بزنید و اگر پرنده کارش را خوب انجام داد به او جایزه بدهید. اگر پرنده عبارت‌های ساده را یاد گرفت، سراغ عبارات سخت‌تر بروید. یک لیست از لغاتی که پرنده می‌تواند بگوید تهیه کنید (این کار خصوصا برای پرنده‌هایی که چند نفر با آن‌ها تمرین می‌کنند، بسیار مفید است).

وقتی با پرنده حرف نمی‌زنید، به او گوش کنید. عروس‌های هلندی و دیگر پرنده‌ها گاهی قبل از خواب سعی می‌کنند لغاتی را که می‌خواهند یاد بگیرند زیر لب زمزمه کنند. از آنجایی که صدای عروس‌های هلندی در این اوقات خیلی آهسته است، باید برای شنیدن پیشرفت پرنده به دقت گوش کنید.

آموزش عروس هلندی

شاید با خود فکر کنید تهیه سی دی و صدای ضبط شده که در روزنامه‌ها، مجلات و اینترنت تبلیغ می شوند کارساز است یا نه. واقع گرایانه ترین جوابی که می‌توان به این سوال داد «گاهی اوقات» است. بعضی پرنده‌ها با تکرارهای صداهای ضبط شده، که خوشبختانه در سال های اخیر مهیج‌تر و سر زنده‌تر شده‌اند، یاد می‌گیرند. بعضی دیگر از پرنده‌ها دوست دارند صدای ضبط شده صاحبشان را که عبارت مد نظر را تکرار می‌کند در زمانی که او حضور ندارد گوش کنند. ما با پخش کردن صدایی که عبارات را پشت سر هم بارها و بارها تکرار می‌کند مخالفیم. چرا که این کار در نهایت پرنده را خسته می‌کند. اگر حوصله پرنده سر برود، به احتمال زیاد تمرین و نوار را نادیده خواهد گرفت.

در نهایت اگر به نظر رسید که صبر و ممارست شما در تمرین نتیجه بخش نیست، باید این واقعیت که پرنده قرار نیست حرف بزند را بپذیرید. تنها دلیل نگهداری از یک پرنده به عنوان حیوان خانگی، توانایی حرف زدن او نیست. اگر عروس هلندی شما حرف نزد، باز هم او را به عنوان یک موجود بی نظیر دوست داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.