دسته‌ها
تصاویر

به طوطی برزیلی غذا چه بدهیم؟ تغذیه طوطی برزیلی

از نظر بیشتر پرورش دهندگان مناسب ترین غذا و تغذیه برای طوطی برزیلی پلت های میکس شده است اما مطمئنا غذایی کافی به شمار نمی آید. اما پیشنهاد ما به شما این است که، اطلاع کاملی از تغذیه طوطی برزیلی داشته باشید، تا جان آن ها به خطر نیفتد . ضرورت دارد که از منابع غذایی دیگر چون میوه و سبزیجاتی مانند: گیلاس، سیب، موز، انار، تمشک، کرفس، اسفناج، لوبیا سبز، خیار، انواع کدوی پخته شده، فلفل دلمه و برای تامین کلسیم بدن طوطی برزیلی از کف دریا استفاده نمائید اما دانه سیب، بیسکویت، شیرینی، نمک، روغن، شکر برای آنها مناسب نیت و می توان ایجاد مسمومیت کند.
چکیده مقاله
سعی کنید در همان ابتدا به فکر تغییر رژیم غذایی طوطی برزیلی نباشید. کمی صبر و حوصله به خرج دهید یعنی همان غذاهایی که قبلا استفاده می کرده است در اختیارش بگذارید تا به به شما و محل جدیدی که انتقال یافته است، عادت کند در غیر این صورت ممکن است دچار استرس شوند و سلامت جسمی و روحی آنها به خطر بیفتد.

غذای طوطی برزیلی چیست ؟ نکاتی که باید در مورد تغذیه طوطی برزیلی بدانید

طوطی های برزیلی شامل ۹ نژاد هستند:
۱- طوطی برزیلی صورت قرمز
۲- طوطی برزیلی فیشر
۳- طوطی برزیلی صورت هلویی
۴- طوطی برزیلی سوین درین
۵- طوطی برزیلی ماداگاسکار
۶- طوطی برزیلی آبسینیان
۷- طوطی برزیلی سیاه گونه
۸- طوطی برزیلی نقاب دار
۹- طوطی برزیلی لیلیان

همه این نژاد ها برای تامین نیازهای خود در طبیعت وحشی، از طریق دانه درختان جنگل، حشرات و ….تغذیه می کنند ولی طوطی هایی که توسط پرورش دهندگان پرورش می یابند باید از منابعی تغذیه کنند که در زمان جوجه گیری و پرریزی، دچار کمبود ویتامین، پروتئین، و املاح معدنی نباشند. مصرف آبی که آنها می خورند نسبت به سایر پرندگان زیاد است پس سعی کنید هر روز آب تمیز و عاری از هر نوع آلودگی را در اختیار آنها بگذارید.
برای شروع بهتر است از پلت های میکس شده استفاده کنید. این غذا در تمام پرنده فروشی ها به راحتی یافت می شود. بعد از تهیه آن ها را درسطل و یا ظرف سر بسته ای قرار داده و در جای خنک و خشک که عاری از هر نوع رطوبتی و نوری است،نگهداری کنید. اجزای تشکیل دهنده پلت ها شامل انواع دانه های مغذی مثل غلات، ذرت، میوه ها است که به صورت کنسانتره شده آنها را به شکل دانه های گرانول درآورده اند. لازم به یادآوری است که در مرحله فشرده سازی،  به طور کامل اب آنها گرفته شده است  پس قطعا مصرف آب طوطی شما زیاد می شود پس همیشه آبخوری آنها را از آب تمیز و ضد عفونی شده پر کنید. نگران نباشید چون بیشتر ویتامین ها و مواد غذایی مخصوصی که پرورش دهندگان به ان دسترسی ندارند، در این پلت ها گنجانده شده است ولی باز هم یادآوری می کنم که استفاده از پلت نمی تواند تمام نیازهای غذایی طوطی های برزیلی را تامین کند.

تغذیه طوطی برزیلی
« تغذیه طوطی برزیلی »

تغذیه طوطی برزیلی چیست؟

در این قسمت از مقاله به مواردی اشاره می کنم که برای تامین ویتامین ها، پروتین ها و املاح معدنی مورد نیاز طوطی برزیلی ضروری است و شما به عنوان یک پرورش دهنده وظیفه دارید، انها را تهیه کرده و در اختیار پرنده های خود بگذارید.

انواع دانه ها
تخم کتان و ارزن درشت سفید و قرمز، تخمه آفتابگردان خام و بدون نمک ( تخمه های سیاه سفید یا قهوه ای) و به هیچ عنوان در مصرف آنها زیاده روی نکنید چون سرشار از چربی است و طوطی برزیلی  را چاق می کند و متعاقبا آنها را دچار کبد چرب خواهد کرد. سویا، تخم کلم ، تخم شلغم، تخم گشنیز مناسبند در کنار این دانه ها می توانید، به مقدار خیلی کمی از گردو و فندوق و بادام زمینی پودر شده هم استفاده کنید چون این دانه ها هم چرب هستند.

کف دریا
در فصل جفتگیری و زمانی که قصد جوجه کشی از انها را دارید سعی کنید، کف دریا در قفس گذاشته و یا اینکه انها را پودر کنید و روی غذای کوتوله برزیلی ریخته و در اختیار آنها بگذارید چون نه تنها نیاز کلسیم طوطی برزیلی تامین می شود بلکه برای بسته شدن پوسته تخم هم ، و همچنین برای تامین  کلسیم استخوان های بدن طوطی برزیلی و عدم بیماری آنها سودمند خواهد بود.

انواع میوه ها
میوه هایی مثل: سیب، تمشک، انگور قرمز، هویج، گیلاس، هلو، پرتقال، موز، نارنگی ، انار برای تغذیه طوطی برزیلی مناسب است ولی به شرطی که قبل از مصرف ، آنها را شسته، ضد عفونی و خشک کنید و هسته میوه ها را جدا و به صورت قاچ شده در اختیار شان بگذاریدکنید. میوه هایی که قرمز و سبز رنگ اند ، سرشار از آنتی اکسیدان هستند و با خوردن آنها طوطی های برزیلی،  همیشه شاداب و سر حالند.

سبزی جات
در اختیار گذاشتن سبزیجاتی مثل: شاهی، اسفناج، کرفس، لوبیا سبز، خیار، انواع کدوی پخته که بدون نمک است، کدو تنبل (خام یا پخته ) ، فلفل دلمه ای، کاهو( یکبار درهفته)، ذرت تازه (خام  یا پخته )، و سبزیجات دیگری مثل،  کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی آب پز شده، جعفری برای طوطی های برزیلی بسیار مفید است.
نکته یک: از دادن کنسرو آماده ای ذرت جدا خودداری کنیدچون نمک، ادویه جات و سایر افزودنی های مجاز آنها را دچار سوء هاضمه می کند.
نکته دو :  سبزیجات را حتما شسته و ضدعفونی کنید و اجازه بدهید، آب روی سبزیجات خشک شوند چون اگر رطوبتی داشته باشند، باعث بروز عفونت روده ای در پرندگان زینتی خواهند شد و اگر  غفلتی در درمان آنها داشته باشید، قطعا تلف خواهند شد.

چند دانه
شما می توانید از دانه های مخلوط که به آنها چند دانه هم می گویند برای تغذیه کوتوله های برزیلی استفاده کنید. طوطی برزیلی علاقه زیادی به خوردن آنها دارد. از آنجایی که پرنده عادت دارد دانه های درشت را بخورد پس ترفندی به کار ببرید که از دانه های ریز هم تغذیه کند مثلا گرسنه نگه داشتن آنها برای خوردن دانه های ریز یه ایده مناسبی است که می توانید از آن استفاده کنید چون با نخوردن آنها مکانیزیم دفاعی بدنشان تحت تاثیر کمبودانواع ویتامین و املاح معدنی قرار می گیرد و با گذشت زمان دچار بیماری های غیر قابل درمان می شوند.

انواع حبوبات
اگر در فاکتور غذایی طوطی های برزیلی  عدس، لوبیا ، نخود، ماش ، گندم، ( به صورت خیس خورده، جوانه زده، یا پخته شده) بگنجانید، بسیاری از نیازهای بدن آنها تامین می شود.
به این نکات مهم توجه کنید:
✔ اجازه ندهید، غذاهای فاسد شدنی مثل جوانه ها را در قفس باقی بماند چون تا روز بعد فاسد می شوند و طوطی با خوردن آنها دچار مسمومیت می شود.
✔ سعی کنید باقی مانده حبوبات را فریز کنید و زمانی که دوباره قصد استفاده کردن آنها را دارید، از فریز در آورده و اجازه بدهید، یخش آب شود.

غذاهای مضر برای طوطی برزیلی

انواع شکلات ها، کاکائوها، کیک ها، بیسکویت ها و  شیرینی جات ، سیر، دلستر، مشروبات الکی، نوشابه، ریواس، پیاز، مارچوبه، سس و رب گوجه فرنگی، سیب زمینی خام، آووکادو، روغن، شکر، نمک ،برگ گیاه خانگی مثل دیفن باخیا و دانه سیب، همگی حکم مسمومیت کوتوله های برزیلی را دارند.که با در اختیار گذاشتن آنها ضررهای غیر قابل جبرانی به پرنده می رسد و حتی ممکن آست سلامت جسمی و جانش را به خطر بیندازد. درست است که طول عمر طوطی برزیلی تقریبا پانزده تا بیست سال می باشد ولی اگر تغذیه مناسبی داشته باشد،می تواند تا سی سال هم عمر کند. فراموش نکنید که این این شما هستید که در قبال آنها مسئولید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.