دسته‌ها
تصاویر

۱۰ نکته بسیار مهم جهت سخنگو کردن طوطی

۱۰ نکته بسیار مهم جهت سخنگو کردن طوطی

یکی از فاکتور هایی که باعث شده بسیاری از مردم طوطی ها را به عنوان حیوانات خانگی انتخاب کنند قابلیت سخن گفتن آنها می باشد . سخنگو کردن طوطی مستلزم رعایت برخی نکات است که در این مقاله به صورت مفید به شما توضیح داده خواهد شد.
چکیده مقاله
طوطی ها پرندگانی هستند که به دلیل قابلیت سخن گفتن مورد علاقه افراد بسیاری می باشند . برای این که یک طوطی سخنگو داشته باشید باید آموزش سخن گفتن را به درستی و با رعایت برخی اصول که در ادامه بیان شده است به پرنده خود بیاموزید . فرایند آموزش پرنده باید به آرامی و با توجه به نوع پرنده صورت بگیرد ولی به طور کلی چاشنی مهم برای این کار ” تکرار ” می باشد.

۱- شناخت نوع طوطی

می توان گفت که در میان انواع طوطی ها فقط تعدادی از آنها قادر به سخن گفتن می باشند . طوطی کاسکو ، کاکلی و عروس هلندی بهترین نوع طوطی سخنگو می باشد ولی با این وجود طوطی هایی مانند کوتوله برزیلی ، کواکر و … نیز با آموزش صحیح در طول زمان قادر به سخن گفتن هستند . برخی از طوطی ها استعداد بالایی در سخن گفتن دارند به طوری که قادر به گفتن چند کلمه یا حتی جمله معنا دار می باشند از این رو در هنگام خرید نژاد و گونه ای را انتخاب کنید که مهارت سخنوری بالایی داشته باشد.
سخنگو کردن کاسکو

۲- استارت کار با لغت های ساده

صرف نظر از این که طوطی شما متعلق به چه نژادی است ابتدای کار باید با چند لغت راحت مانند “سلام” آغاز شود تا عمل یادگیری از آسان به مشکل صورت بگیرد . بعد از آن که پرنده شما به صورت کامل توانست چند لغت را یاد بگیرید می توانید به تعداد لغات ها بیفزایید

۳- تکرار زیاد

برای ان که پرنده شما بتواند کهلمه را به راحتی تقلید کند باید مدام در حضور او به تکرار یک کلمه بپردازید با این کار بعد از گذشت مدتی پرنده کلمه مورد نظر را یاد می گیرد . استفاده از همین روش باعث شده که برخی طوطی ها صدای محیط اطراف خودشان مانند صدای زنگ و… را تقلید نمایند .
طوطی قبل از اینکه به تقلید صدایی بپردازد ، ابتدا لازم است که صدا یا کلمه را بار ها بشنود تا آن را به حافظه بسپارد و بعد از گذشت مدتی (6 ماه تا 1 سال) آن را به زبان بیاورد . این روش در طوطی خاکستری (کاسکو) بیشتر از دیگر پرنده ها دیده می شود ، بنابراین از این که طوطی شما به حرف زدن های مکرر شما واکنش نشان نمی دهد نا امید نشوید چرا که این پروسه نیزمند گذر زمان می باشد.

۴- واضح و مشخص صحبت کنید

طوطی ها از هر نژاد و گونه ای که باشند تنها زمانی می توانند یک لغت را به درستی و کامل به زبان بیاورند که ابتدا آن را به درستی بشنوند و یاد بگیرند . از این رو مربی یا صاحب پرنده باید لغت هایی را که قصد دارد به طوطی بیاموزد باید به طور کامل و واضح به زبان بیاورد . ایده آل ترین حالت برای یاد دادن کلمه به پرنده به این شکل است که مربی ابتدا به چشم های پرنده نگاه کند سپس با لحن مناسب ، صدایی بلند و با کلامی واضح کلمه مورد نظر را بگوید و تکرار کند .

۵- تشویق پرنده

برای سرعت بخشیدن به یادگیری پرنده گاهاً چیزهایی مانند خلال بادام ، تکه کوچکی انگور یا هرچیزی که پرنده شما بیش از همه دوست دارد را به او بدهید . تشویقی را زمانی به طوطی خود بدهید که قصد دارید لغت جدیدی به او بیاموزید . توجه داشته باشید که تشویقی نباید غیر از زمان تمرین به طوطی داده شود چرا که اگر طوطی درک کند با یادگیری لغت های جدید تشویق خواهد شد تمایل بیشتر به یادگیری کلمه های جدید خواهد داشت .
سخنگو کردن طوطی

۶- صبر را چاشنی کار خود قرار دهید

قدرت یادگیری نیز در طوطی ها مانند انسان ها متفاوت است به طوری که برخی از آنها سریع تر و برخی دیگر آهسته تر سخن گفتن را یاد می گیرند . جالب است بدانید که بعضی از پرنده در عرض چند می توانند چند صد لغت یاد بگیرند و این درحالی است که برخی دیگر فقط چند لغت یاد می گیرند . بنابراین آهسته پیش بروید و صبور باشید چرا که هر چقدر زودتر آموزش طوطی خود را آغاز کنید و مصمم ادامه دهید زود تر هم به نتیجه خواهد رسید .

۷- خسته کردن طوطی ممنوع

طوطی ها تقلید و حرف زن را از طریق تکرار و تمرین یاد می گیرند ولی این کار باید به اندازه انجام شود . روزانه هر یک کلمه را 7 مرتبه برای پرنده خود تکرار کنید و سپس یک تشویقی به او بدهید . روزانه علاوه بر یک جلسه یادگیری باید دو جلسه مخصوص تمرین در نظر بگیرید . اگر کلمه ها را بیش از اندازه تکرار کنید یا تعداد جلسه های روزانه را افزایش دهید پرنده خسته می شود و احتمال این که علاقه خود به یادگیری کلمات و تقلید را از دست دهد بالا است .

۸- طوطی خود را زیاد تحت فشار قرار ندهید

طوطی ها نیز مانند انسان ها ممکن است روز خوب یا بدی داشته باشند به طوری که ممکن است یک روز طوطی شما گیرایی و حوصله لازم را برای حرف زدن نداشته باشد و روز دیگر برعکس پرانرژی و بانشاط باشد . از این رو لازم نیست بر آنها فشار وارد کنید .

۹- قانع باشید

همان گونه که گفت برخی از طوطی ها قدرت یادگیری بالایی دارند ولی برخی دیگر ذهن نسبتاً ضعیف تری دارند و دیر تر یاد می گیرند . از این رو اگر طوطی شما کلمه ای را یاد گرفت و آن را  به طور کامل و یا حتی ناقص به زبان آورد ، یک تشویقی برای او در نظر بگیرید و انتظار بیش از حد از یک طوطی نداشته باشید .

۱۰- طوطی بهترین حیوان خانگی

یکی از عواملی که باعث شده انسان ها علاقه زیادی به طوطی ها داشته باشند توانایی آنها در سخن گفتن می باشد و این در حالی است برخی از آنها قادر به حرف زدن نمی باشند ولی با این وجود به دلیل شیرین کاری های زیاد ، اطرافیان را جذب خود میکنند . اگر هدف شما از خرید طوطی سخنگو بودن آن است در انتخاب خود دقت کنید و بعد از خرید ، حرف زدن را با حوصله و بدرستی به او بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.