دسته‌ها
تصاویر

نگهداری طوطی در خانه

نگهداری طوطی این روزها طرفداران پر و پا قرص زیادی پیدا کرده است. عاطفه شگفت انگیز طوطی برای ما انسان ها خارق العاده است. طوطی ها موجوداتی باهوش و با احساس هستند. آن ها صاحب خود را خیلی خوب می شناسند و همانند یک نوزاد انسان با صاحبانشان ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط جالب موجب شده خیلی ها به نگهداری از طوطی ها علاقه مند شوند و در مورد نگهداری طوطی در خانه به دنبال کسب اطلاعات باشند. در مورد طوطی ها باید گفت همان اندازه که می توانند خوب ارتباط بگیرند در صورت بی توجهی هم از ما آدم ها فاصله می گیرند و حتی حالت قهر به آن ها دست می دهد. شاید حکایت شیرین مولوی در دفتر اول مثنوی معنوی را به خاطر آورید. حکایتی جالب که حاکی از روحیه ی لطیف و هوش سرشار طوطی ها می باشد.

بهترین نژاد طوطی برای نگهداری

بهترین نژاد طوطی برای نگهداری از نظر متخصصین به شاخص های متفاوتی بستگی دارد که شما اهمیت آن ها را تعیین می کنید. در این مقاله سعی می شود تا به صورت اجمالی برخی از شاخص های بارز نژادهای مشهور طوطی مورد بررسی قرار گیرد.

نگهداری طوطی کاسکو

کاسکوها حساس به سرما و حتی گرما هستند بنابراین محل نگهداری از آن ها بسیار مهم است. حتی گذاشتن آن‌ ها کنار آشپزخانه به خاطر طبخ غذا و پیچیدن بوی غذا در خانه ممنوع است بدیهی است که نگهداری از کاسکو صبر و دقت زیادی می خواهد. کاسکوها علاوه بر این حساسیت پرندگان حساس و عاطفی نیز هستند. آن ها ترجیح می دهند دور از چشمان شما غذا بخورند. به همین خاطر اگر مدام به جوجه کاسکو زل بزنید و آن را تماشا کنید در کاسکو حالتی از ترس پدید می آید که موجب قهر و بی غذایی آن ها می گردد. ارتفاع قفس کاسکو از زمین باید حداقل یک و نیم متر باشد و ترجیحاً قفس آن ها در جای پر رفت  آمد خانه قرار نگیرد.

نگهداری طوطی کاسکو

اگر جوجه کاسکو را به تازگی خریداری کرده اید آن را در ماه اول حمام نکنید و بعد از آن طوطی کاسکو را در تابستان حداکثر یک یا دو بار در هفته با آب نسبتا گرم بشویید. حواستان باشد که صورت کاسکوها را نشورید که اینکار به آنها صدمه می زند. باز تائید می کنیم حتماً از آب سرد استفاده نکنید چراکه کاسکوها خیلی زود سرما می خورند. غذای کاسکوها مثل خیلی از طوطی های دیگر می ماند. نگهداری از طوطی کاسکو کار دشواری نیست و به عشق و علاقه نیاز دارد. وضع ظاهری پرنده، براق بودن چشم هایش، مرتب بودن پرها، نفس کشیدن مرتب و منظم و درنهایت دفع بدون اسهال این پرنده از نشانه های سلامت کاسکو می باشد.

اگر در مدفوع پرنده موردی را مشاهده کردید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا از مدفوع آن آزمایش بگیرد. این تنها راه تشخیص خیلی از بیماری های پرنده می باشد.نکته ای که بهتر است هیچ وقت یادتان نرود این است که برای اهلی کردن کاسکو خود پرهایش را نچینید چرا که با این کار ارتباط عاطفی این پرنده باهوش و دوست داشتنی  با شما از دست می رود. برای کسب اطلاعات درمورد نگهداری این نژاد طوطی پیشنهاد می کنیم مقاله نگهداری کاسکو را مطالعه کنید.

غذای کاسکو

نگهداری طوطی ملنگو

این طوطی زیبا در مقایسه با سایر طوطی ها کمی بی استعداد به نظر می رسد ولی واقعیت این گونه نیست. ملنگو یا طوطی اسکندر کوچک که معمولا به رنگ سبز دیده می شود، جز پرجمعیت ترین نژادهای دنیا می باشد که در اکثر مناطق دنیا از هندوستان تا غرب آفریقا حضور دارد. ملنگو قدرت یادگیری و تکرار کلمات را دارد ولی به نسبت سایر طوطی ها این توانایی او کمتر است. برای نگهداری از ملنگو وجود یک پاسیو بزرگ نعمت محسوب می شود، چرا که این پرنده نیازمند پرواز و بازی کردن مداوم است. اگر ملنگو خود را همیشه در حبس نگه دارید احتمالاً با صداهای جیغ و اعتراض او مواجه خواهید شد.

تخمه ها و بادام پوست کنده غذای مناسب این پرنده به حساب می آیند که بهتر است با سبزی ها و میوه ها مصرف شوند. تشخیص نر یا ماده بودن این پرنده تا سن سه سالگی کمی دشوار است و از سه سالگی به بعد دور گردن طوطی نر ملنگو یک حلقه صورتی رنگ پدید می آید که همراه با علامت سیاه رنگ روی صورتش به نر بودنش اطمینان حاصل می آید و اگر این دو نشانه را نداشت قاعدتاً ماده است.

نگهداری طوطی ملنگو

نگهداری شاه طوطی

شاید عجیب به نظر برسد ولی حدود هزار طوطی در شهر تهران از این نژاد زندگی می کنند. طوطی هایی که خود را با شرایط تهران به خوبی سازگار کرده اند و شما به سختی قادر به مشاهده آنها هستید. شاه طوطی ها بزرگ جثه و سبز رنگ هستند و معمولا درختان بلند قامت را برای زندگی انتخاب می کنند. پس برای شما عجیب نباشد اگر روزی در کاخ نیاوران یکی از آنها را مشاهده نمودید. آنها به خوبی با شرایط محیطی تهران خود را سازگار کرده اند و گرم شدن هوا در سالهای اخیر شاید یکی از دلایل همزیستی این طوطی ها با انسانها در شهرهای بزرگی همچون تهران هست.

شاه طوطی ها با منقار بزرگ و قوی چندان مناسب نگهداری در منزل نیستند. مگر آنکه شرایطی همچون محیط باز برای آنها فراهم شود. ضمنا دقت داشته باشید که همزیستی شاه طوطی ها با انسانها می تواند خطراتی هم داشته باشد. علی الخصوص اگر در خانه بچه کوچکی دارید که دوست دارد کنجکاوانه سر از کار طوطی شما درآورد. پس قبل از خرید این پرنده زیبا به جنبه های مختلف نگهداری از آنها توجه کنید.

نگهداری شاه طوطی

نگهداری طوطی برزیلی

طوطی های برزیلی که اروپایی ها آن ها را به مرغ عشق نیز می شناسند از گونه های زیبا و منحصر به فرد طوطی ها به حساب می آید. آن ها در رنگ ها مختلف اهلی شده اند و جثه کوچک تری نسبت به انواع دیگر طوطی ها دارند. اما طوطی برزیلی به نسبت جثه کوچکش هوش بالایی دارد هرچند که  قادر به سخن گفتن و تقلید صدا نیست. این طوطی ها روابط عاشقانه خوبی با جفت خود برقرار می کنند و از نظر عاطفی و زندگی مشترک بسیار جالب توجه هستند. برای نگهداری آن ها می شود از قفس مرغ عشق استفاده کرد.

آن ها قفس های بزرگ را ترجیح می دهند چراکه علاقه دارند در همان قفس با موادی نظیر خرده چوب، چوب جارو، برگ نخل، کاغذ سفید برش خورده ،چوب نارگیل، ساقه خشک شده گندم مجدد لانه سازی کنند. حتماً دقت داشته باشید قبل از تهیه موارد ذکر شده آن ها را به خوبی شسته و سپس در اختیار طوطی ها قرار دهید.

این موجودات کوچک و دوست داشتنی سعی در پنهان نمودن بیماری خود می کنند بنابراین لازم است سلامتی و وضع ظاهری آن ها مدام بررسی گردد. از نشانه های حائز اهمیت در مورد این دسته از طوطی ها می توان به مواردی نظیر کم اشتها شدن، ریزش پرها، چشم نیمه باز، خواب بیش از حد، افتادگی سر و دم، نداشتن تعادل، کاهش وزن، تغییر در فضله، نفس نفس زدن، چسبیدن فضله به پرها، ترشح از چشم و بینی و هضم نشدن غذا در فضله اشاره کرد. ضمناً بدیهی است که  موارد بیان شده در مورد سایر طوطی ها همچون طوطی برزیلی اهمیت دارد. در کل نگهداری از این کوچولوهای باهوش و زیبا باید با وسواس زیادی صورت گیرد و در صورت خرید جفت مولد می توان شاهد تکثیر و افزایش آن ها باشیم.

نگهداری طوطی برزیلی

نگهداری طوطی عروس هلندی

این نوع از طوطی خیلی سریع با انسان ها دوست می شوند. آن ها باهوش و عاشق بازی کردن هستند. اگر یک عروس هلندی را خریداری کردید فراموش نکنید که روزی یک ساعت برای بازی کردن با عروس هلندی وقت بگذارید. عروس هلندی همان اندازه که عاشق بازی کردن با شماست از بچه ها هم فراری است. چراکه بچه ها از روی کنجکاوی به این پرنده نزدیک می شوند و این موضوع می تواند طوطی را عصبانی کند. یادمان باشد که این پرنده ناز و لوس می تواند خیلی هم خطرناک باشد.

در مورد انتخاب قفس بزرگ این طوطی مثل سایر طوطی ها نیاز به لانه ای بزرگ دارد و هیچ بعید نیست که محیط خانه را به لانه ی شما ترجیح دهد پس آن ها را از فضای آشپزخانه دور نگه دارید. این پرنده تا 15 سال می تواند عمر کند و خلق ‌و خوی آرامی نیز دارد . این نژاد استرالیایی عاشق بازی کردن است، پس سعی کنید اسباب بازی بهداشتی و مناسب را برای او  فراهم نمایید. در مورد تغذیه این پرنده نکاتی که پیش تر گفته شد رعایت شود در ضمن هفته ای یک بار به آن ها سیب یا موز دهید. از همه مهم تر عروس هلندی عاشق تعامل با انسان ها است پس شما هم  از این تعامل لذت ببرید. برای مطالعه بیشتر در این مورد به مقاله نگهداری عروس هلندی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.