تنظیمات انواع کاسه ترمز
نویسنده: boogh بوق
تنظیمات انواع کاسه ترمز
تنظیمات انواع کاسه ترمز : این موضوع بسیار مهم است که فاصله بین لنت ترمز و کاسه ترمز در تمام مدت در وضعیت مشخص شده بطور دقیق باقی بماند.
در بعضی از انواع سیستم های ترمز این کار بصورت خودکار انجام می شود، در برخی دیگر ، این فاصله باید به صورت دوره ای تنظیم می شود.
فاصله زیاد بین لنت ترمز و کاسه ترمز باعث می شود تا پدال فاصله بیشتری را طی کند که این عمل باعث می شود تا ترمز گرفتن با تاخیر انجام گردد.
اگر فاصله لنت ترمز و کاسه ترمز کم باشد باعث می شود تا لنت ترمز روی کاسه ترمز کشیده شود و گرمای زیادی ایجاد می شود و ممکن است باعث چسبیدن و جوش خوردن لنت به کاسه ترمز شود.
علاوه بر این ، اگر فاصله بین دو لنت یکسان نباشد ممکن است یکی از ترمز ها قفل شود و باعث ایجاد حرکت نوسانی از یک طرف به طرف دیگر در خودرو گردد.
تنظیمات انواع کاسه ترمز
ابزارهای تنظیمات خودکار فاصله لنت ترمز در دو نوع تقسیم بندی می شوند :
- تنظیم کننده حرکت معکوس
- تنظیم کننده ترمز دستی
تنظیم به روش حرکت معکوس
تنظیمات به روش حرکت معکوس برای ترمز هایی که دو لنت آنها به روش سروو نصب شده اند استفاده می شود. کفشک ترمز سروو دارای یک لنگ است که در بالای سیلندر چرخ ها نصب شده است. وقتی که لنت هدایت کننده ترمز با کاسه ترمز تماس پیدا می کند نیرو را به لنت دوم که به لنگ که فیکس شده انتقال می دهد.
در این سیستم از روش های زیر استفاده شده است:
-
مجموعه کابل تنظیم
-
اهرم تنظیم
-
مجموعه پیچ تنظیم کفشک
-
راهنمای کابل
-
فنر برگشت اهرم
کابل تنظیم در یک انتهای خود به پین لنگ ثابت شده است. در حالیکه در انتهای دیگر توسط یک فنر به اهرم تنظیم قلاب شده است.
وقتی که خودرو در حال حرکت به سمت عقب است و پدال ترمز را فشار می دهید کفشک های ترمز باز شده و با کاسه ترمز تماس برقرار می کند.
کاسه ترمز در جهت چرخش خود نیرویی به لنت های ترمز وارد می کند در این کفشک شماره 1 به پین لنگ ثابت شده در حالیکه کفشک شماره 2 از پین لنگ دور می شود و باعث چرخش اهرم تنظیم شده و اهرم تنظیم پیچ تنظیم کفشک را در جای خود می چرخاند و لغی را کاهش می دهد . اگر مقدار لغی مناسب باشد اهرم تنظیم با دندانه های پیچ تنظیم درگیر نمی شود.
پیچ تنظیم کفشک شامل یک پیچ ودو مهره است ،انتهای مهره ها با حروف R یا L علامت گذاری شده که در جهت نصب آن بر روی خودرو را نشان می دهد.
از آنجایی که هر انتهای پیچ تنظیم در تماس با یک کفشک ترمز می باشد با چرخش این پیچ لغی کاهش می یابد.